E-mailmarketing is een effectieve tool om direct en persoonlijk met je doelgroep te communiceren. Je kunt bijvoorbeeld de nieuwste aanbiedingen delen, maar ook de doelgroep uitnodigen voor een evenement. Of verstuur een klassieke nieuwsbrief met informatie over jouw merk. Kortom, met e-mailmarketing versterk je relaties en zorg je voor meer betrokkenheid bij je stakeholders.
Marketing automation gaat nog een stap verder. Het werkt op basis van triggers, zoals een gebeurtenis of actie, die vooraf klaargezette berichten activeren en versturen. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagsmail, waarbij de klanten een speciale e-mail krijgt als de datum van hun verjaardag nadert. Maar er zijn ook andere, meer complexe mogelijkheden, waarbij je campagnes en e-mails kunt aanpassen op bijvoorbeeld het online gedrag van de klant.
Met e-mailmarketing zorg je niet alleen voor naamsbekendheid, maar ook voor meer omzet. Dankzij het grote bereik van e-mail, kun je je doelgroep op een persoonlijke en directe manier benaderen. Bovendien biedt e-mailmarketing een hoge return on investment (ROI); met een goed doordachte strategie kan elke geïnvesteerde euro maar liefst 36 euro opleveren.
Marketing automation zorgt hierbij voor extra efficiëntie en effectiviteit. Door gepersonaliseerde campagnes te creëren en deze te automatiseren, bereik je jouw klanten op het juiste moment met de juiste informatie. Zo sluit jouw marketing altijd aan bij de interesses en het gedrag van je klanten.
Een sterke strategie is de sleutel tot succesvolle marketing automation. Het is immers veel meer dan alleen een e-mail versturen. Ook het ontwerp van de e-mail en de teksten spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast is er technische expertise nodig om ervoor te zorgen dat je e-mails niet in de spambox belanden, maar ook daadwerkelijk de inbox van de ontvanger bereiken.
Daarnaast krijg je te maken met privacywetgeving. Marketing automation draait namelijk ook om het effectief beheren en gebruiken van klantdata. Maar hierbij moet je wel voldoen aan de relevante wetgeving. Zo moet je bijvoorbeeld toestemming hebben om een persoon te mogen mailen. Bovendien moet je in staat zijn om nuttige data uit systemen zoals een CRM te halen via de koppelingen. Alleen dan kan marketing automation echt efficiënt en effectief werken.
DigitalWorks ondersteunt je bij het ontwikkelen van een krachtige e-mail- en automation strategie. Samen stellen we concrete doelstellingen op en maken we een plan om deze te realiseren. We analyseren hierbij jouw data en zorgen voor effectieve koppelingen met de bestaande systemen. Ook evalueren we of de huidige tools voldoen of dat er behoefte is aan nieuwe software. We houden hierbij altijd rekening met de privacywetgeving. Zo zorgen we ervoor dat je data veilig en compliant wordt gebruikt. Ten slotte assisteren we je bij het optimaliseren van de verzendlijst en het implementeren van geautomatiseerde processen, om zo je marketinginspanningen te stroomlijnen.
Samen bespreken we wat jouw doelen zijn en hoe we deze kunnen realiseren. Hierbij kijken we ook waar ruimte voor groei en verbetering zit.
We inventariseren wat er nodig is om de doelen te bereiken. Waar komt bijvoorbeeld de (klant)data vandaan en hoe kunnen we deze gebruiken?
Vervolgens nemen we de huidige tools onder de loep. Kunnen we hiermee jouw doelen behalen of zijn er nog andere tools nodig?
Tot slot automatiseren we de marketingprocessen en campagnes, zoals opgesteld in het actieplan. Zo zorgen we ervoor dat we jouw doelen realiseren.
Wil je hier in de toekomst zelf mee verder? Onze experts leggen je graag uit hoe je de marketing automation zelf kunt overnemen.
Op zoek naar iets anders dan marketing automation? Ook dan kun je bij ons terecht. Zie bijvoorbeeld ook onze detachering diensten, digital reviews of onze andere digital consultancy diensten.
Staat de oplossing er niet bij? Geen probleem! Wij gaan jouw uitdaging graag met je aan.