2 augustus 2024
•
2 minuten leestijd

Wees slim, wees geen kruidvat

Wie kent deze geelrode winkel niet? Kleine prijsjes, smalle gangpaden, en een ramp om met een kinderwagen of rolstoel doorheen te lopen. Tegelijkertijd ook een grote voorraad aan verzorgingsproducten, en een karrenvracht aan 2+2 gratis aanbiedingen.

Voor de marketeer was deze keten altijd al een interessant studieobject. De ogenschijnlijke rommelige indeling wekt natuurlijk wel de indruk dat het prijspeil laag ligt, en dat nodigt uit tot ruim inslaan. Meer meenemen dan je eigenlijk nodig hebt zeg maar.

600.000 euro boete van de Autoriteit Persoonsgegevens

Dat is nu precies waarom het moederbedrijf van Kruidvat een boete krijgt van de Autoriteit Persoonsgegevens. De drogisterijketen mag een schone 600.000 euro aftikken, omdat men via de website kruidvat.nl tracking cookies plaatste zonder de daarvoor benodigde toestemming. Hiermee overtrad dit bedrijf volgens de AP de geldende privacywetgeving.

Grootste probleem zou zitten in cookies die bezoekersgedrag volgen. Het gaat hierbij om informatie zoals welke producten er worden bekeken, aangeklikt, in het winkelmandje worden gestopt en welke aanbevelingen men daarbij volgt. Kruidvat is een drogist, en verkoopt online ook medicatie, zwangerschapstesten en dergelijke. Informatie over het gedrag van de consument rondom deze producten kan dus informatie prijsgeven over zogeheten bijzondere persoonsgegevens, zoals iemands medische conditie.

Overigens is wel saillant dat de AP aangeeft dat de overtreding in 2019 is geconstateerd. De toezichthouder heeft Kruidvat per brief gesommeerd beterschap te tonen, en bij herhaalde controle in april 2020 bleek deze beterschap niet aan de orde. Pas in oktober 2020 zorgde Kruidvat voor de benodigde verbetering, waardoor Kruidvat sindsdien aan de wet voldoet. Het is logisch dat een boete van 6 ton grondig wordt voorbereid en onderbouwd, maar een periode van ruim 4 jaar lijkt het doel wat voorbij te schieten.

Dat laat uiteraard onverlet dat het terecht is dat gehandhaafd wordt op het juiste gebruik van cookies. Deze doen iets met de privacy van internetgebruikers, en er zijn heldere regels voor. Wil jij slimmer zijn dan Kruidvat en zeker weten dat je website qua cookies en privacy aan de wettelijke eisen voldoet? Neem dan contact met ons op, en we regelen het!

Jos Seggers
Growth Strategist, Product Owner
Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook wel interessant

Emerce100: DigitalWorks is het beste digital consultancybureau van Nederland!

10 juni 2024

De afhankelijkheid van bureaus bij adverteerders

10 juni 2024

Inzicht in uw klantbeleving – Alles wat u moet weten

10 juni 2024

Je website verbeteren aan de hand van Customer Effort Score (CES) onderzoek

10 juni 2024

Server-side tagging: De oplossing voor klantherkenning?

10 juni 2024

Online marketeers en juristen: onbekend maakt onbemind?

30 mei 2024

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ben jij onze nieuwe Wees slim, wees geen kruidvat?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.