Google for jobs, het nieuwe vacatureplatform?

Schudt Google for Jobs de online banenmarkt op?

Binnenkort, de verwachting is zomer 2019, komt Google for Jobs naar Nederland. Er worden op dit moment testen gedaan voor het platform binnen Nederland. Google is al enige tijd bezig met de uitrol van haar platform voor werkzoekenden. Met het platform van Google krijgen bedrijven weer een mogelijkheid om boven de grote jobboards te komen. Daarvoor moet je wel zelf alles op orde hebben. We helpen je op weg met deze blog.

Betaalde advertenties blijven boven Jobs

Google for Jobs resultaten worden onder de betaalde advertenties geplaatst. Daarmee komt er een hogere druk op de adverteerders binnen de Search Advertising. Nu de organische plaatsingen naar beneden worden gedrukt moet een gebruiker scrollen voor de gratis resultaten. Vooral de grotere jobboards zullen hier last van krijgen. Nu staan ze vaak bovenaan in de organische resultaten en is het voor bedrijven zelf bijna onmogelijk om bovenaan te komen met hun vacature. Vacatures op jobboards worden wel opgenomen in Google for Jobs resultaten. De vacaturezoekmachine Indeed wordt momenteel als enige niet opgenomen in de resultaten van Google.

Screenshot Google for Jobs - New York search

Bedrijfswebsite boven de jobboards

Google toont de gebruiker na doorklikken de volledige vacature. De gebruiker krijgt direct te zien via welke kanalen hij kan solliciteren. Daarbij plaatst Google altijd de corporate website boven de jobboards die de vacature ook aanbieden. Daarmee is het voor bedrijven weer mogelijk om boven de jobboards zichtbaar te zijn.

Google for Jobs stelt wel eisen om je corporate website op te nemen. Je vacatures moeten aangeboden worden in Structured Data Markup. Daarmee kan Google daadwerkelijk jou vacatures herkennen.

De tweede eis is dat een gebruiker online direct moet kunnen solliciteren. Het aanbieden van een e-mailadres waarop je graag sollicitaties ontvangt kan niet meer.

Hoe richt je Google for Jobs in op jouw website

Je vacature pagina’s moeten opgemaakt worden volgens de standaarden van Google. Door deze codering begrijpt Google jouw vacature en de kenmerken er van. Google maakt van deze informatie slim gebruik door het ook aan te bieden in haar filters zoals:
  • Aantal uren
  • Vakgebied
  • Locatie
  • Functietitel

Heb je deze Google opmaak niet in orde, dan zal Google jouw vacatures niet opnemen vanaf je eigen website. We zagen in Engeland dat vele jobboards deze opmaak niet gebruikten. Zij kregen te maken met flink wat minder traffic en dus inkomsten. Gebruik je niet de opmaak zoals Google het graag ziet? Dan heb je nog altijd kans dat je vacature vanuit Jobboards getoond wordt binnen Google Jobs. Je hebt geen controle over hoe en wanneer Jobboards zich klaarmaken voor Google for Jobs. Dus maak je eigen vacatures klaar.

Zichtbaarheid de belangrijkste reden

Je vacatures binnen Google for Jobs krijgen heeft voornamelijk met zichtbaarheid te maken. Je bedrijf komt duidelijk naar voren (als je een logo toevoegt) en wordt als eerste aangeboden als sollicitatie mogelijkheid. Jobboards zullen niet direct last ondervinden van Google for Jobs, ze worden eerder gezien als winnaar. Google for Jobs is voor hen een platform dat hun sterker maakt tegen Indeed. Zij worden (voorlopig) niet opgenomen in het Google for Jobs overzicht.

Ondanks dat Indeed niet wordt opgenomen heeft Indeed in het buitenland nog weinig last van hun nieuwe concurrent. Er is een kleine afname zichtbaar. Gebruikers gebruiken nog graag hun ‘vertrouwde’ kanalen (zoals Indeed) en willen niet overal een account hebben.

Adverteren in Google for Jobs

Google snapt dat het aanbieden van gratis plaatsingen hun database gaat vullen. Content is king, dus Google biedt het plaatsen van vacatures gratis aan. Op termijn gaat Google hier ongetwijfeld een advertentie mogelijkheid aan toevoegen. Daarvoor moet het platform wel goed presteren voordat Google dit gaat instellen.

Meer weten over de inrichting voor Google for Jobs

Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je vacatures voor Google for Jobs en andere jobboards. Buiten de technische kant is de inhoud van je vacature essentieel voor een goed resultaat op vacatures. Neem contact met ons op voor een inspirerend gesprek