Digital advertising versus Digitale transformatie

Tijdens gesprekken merken wij dat organisaties vaak niet weten waar de digitale behoefte ligt, wat de volgende stap is of waar ze überhaupt moeten beginnen. In algemene zin denken organisaties dat digitaal adverteren middels een digitale marketing strategie voldoende is om toekomstgericht te handelen. Graag scheppen we hier duidelijk in door verschillen tussen digital advertising (korte termijn) en de digitale transformatie (lange termijn) weer te geven.

Digital Advertising

Digital advertising is tegenwoordig bij veel organisaties onderdeel van de marketingstrategie. Hierin wordt het merk centraal gesteld. Denk hierbij aan inhoudelijke kanalen als SEA, display en affiliate marketing. Vanuit de verschillende digitale communicatiemiddelen vertel je hoe goed je dienst of product is om korte termijn doelstellingen te behalen. Dit geldt voor KPI’s op zowel branding als sales. Met korte termijn bedoelen we zelfs één á twee jaar vooruit denken. De insteek vanuit digital advertising ligt op het bereiken van de juiste doelgroep en hierbij ligt de focus op het “nu”.

Digitale Transformatie

Maar wat is nu eigenlijk een digitale transformatie? Door veel onwetendheid over dit thema willen veel organisaties zich niet “branden” aan de digitale transformatie en heeft men meer focus op het nu en zijn dus meer bezig met digital advertising. Zolang de doelstellingen maar gerealiseerd worden. Aldus Benjamin Vogelzang. In de ogen van DigitalWorks is dit uitstel van executie. Met de komst van de Y-generatie, veranderend consumentengedrag door nieuwe digitale kanalen en nieuwe technologieën kan geen enkele organisatie meer om de digitale transformatie heen.

Binnen de digitale transformatie staan de klant en werknemers centraal. Blije klanten worden ambassadeurs en zullen positief over het merk gaan praten. Het doel is om een ultieme klantbeleving te creëren. Maar tegelijkertijd raakt het de hele organisatie en dat vergt verandering. Denk hierbij onder andere aan data toepassingen, nieuwe technologieën, klantinteracties, bedrijfsprocessen, kennisniveau werknemers, maar ook aansturing vanuit directie/management.

Digitaal denken en handelen moet een way of working zijn binnen de gehele organisatie.

Verhogen digitale IQ van de organisatie

Een succesvolle digitale transformatie vergt kennis van zaken. Als werkgever ben je genoodzaakt om het digitale IQ van je werknemers te verhogen middels trainingen / opleidingen. De werknemers moeten immers inspelen op de veranderende wensen en behoeften van de klant met behulp van de nieuwste digitale middelen. Nieuwe digitale middelen en trends vergen specialistische kennis en vaardigheden. Werknemers krijgen nieuwe taken waar ze niet of nauwelijks ervaring mee hebben. Zorg daarom voor de juiste opleiding dat past bij de hele transitie. Digitaal denken en handelen moet een way of working zijn binnen de gehele organisatie. Middels de onderstaande visualisatie willen we duidelijk maken wat het verschil is tussen digitale advertising en een digitale transformatie. Waar moet u als organisatie mee aan de slag om de juiste veranderingen te bewerkstelligen? Welk doel heeft uw organisatie en hoe bereik u dit? Wat voert u op korte termijn uit en welke visie ontwikkelt u op lange termijn? Kortom, waar liggen de exacte behoeften van uw organisatie?

Wij beseffen als geen ander dat digitale verandering voor impact zorgt. Dat strategische beslissingen alleen met voldoende digitale kennis genomen kunnen worden. DigitalWorks gaat daarom graag met u in gesprek om de behoefte te bepalen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Bronvermelding afbeelding: Pinterest, vrij bewerkt