Server-side tagging: De oplossing voor klantherkenning?

Met de komst van intelligent tracking prevention (ITP) zijn bedrijven gedwongen om te kijken naar alternatieve methode voor het verzamelen van gebruikersdata en online gedrag.

Met de ontwikkelingen op ITP gebied is server side tagging een veelgenoemde oplossing.

Om een goede oplossing te bedenken, moet eerst het probleem helder zijn. De komst van o.a. ITP en ad-blockers zorgt er mede voor dat third party cookies geblokkeerd worden of kortstondig bewaard blijven.

Gebruikt uw doelgroep hoofdzakelijk Safari? Dan heeft u nu al een probleem!(Op https://www.cookiestatus.com/ zijn de huidige beperkingen per browser te zien.)

Partijen als Meta en Google plaatsen cookies om o.a. User-ID’s op te slaan. Zodra deze cookies geblokkeerd worden of binnen één dag verwijderd worden, is het moeilijker om iemand te herkennen en de gewenste data te verzamelen.

Dit zorgt ervoor dat third parties moeite hebben om klant herkenning te realiseren of data te registreren. Dit resulteert in o.a. kleinere doelgroeplijsten en minder betrouwbare look-a-like doelgroepen, waardoor retargeting in sommige gevallen niet in te zetten is.  

Renaldo van Noordt

Digital Business Consultant
renaldo@digitalworks.nl
Heb je vragen?
Neem dan contact met mij op.

Hoe helpt server-side tagging dit probleem oplossen?

Het voordeel van server-side tagging is het gebruik van first party cookies. Doordat data van de gebruiker, eerst naar een eigen server wordt verzonden, is de tussenkomst van derden uitgefaseerd. Cookies worden geplaatst vanuit de “cloud tagging server URL” die het hoofddomein van de website bevat. Doordat first party cookies momenteel nog langere levensduur genieten is klant herkenning vaker mogelijk en is het mogelijk om meer data te verzamelen. Uit een onderzoek van Google, uitgevoerd voor Square, blijkt dat het met server side tagging 46% meer geregistreerde conversies kan herleiden.  

Wat zijn de andere voordelen van server-side tagging?

Het gebruik van first party cookies is fijn, maar er zitten nog meer voordelen aan het gebruik van server-side tagging. 

  • Er is controle over de informatie die wordt doorgestuurd naar derden partijen.
  • Er is meer controle m.b.t. de toestemming die een bezoeker afgeeft. Derden kunnen niet onopgemerkt extra data verzamelen. 
  • De gebruiker hoeft minder externe scripts in te laden, wat laadsnelheid en gebruikerservaringen vergroot. 
  • Het is mogelijk om overige data (zoals CRM data) naar de server te verzenden, waardoor online data verrijkt wordt met gebruikers informatie. 
  • Doordat de data in eerste instantie naar een subdomein wordt verzonden, worden Ad-Blockers vermeden, omdat deze (nog) niet scannen en blokken op requests vanuit het hoofddomein.
  • Het gebruik van API keys en secrets is veiliger, omdat de verzending binnen het subdomein plaatsvindt en niet voor iedereen toegankelijk is. 

Randvoorwaarden

Niet alles aan server-side tagging is rozijngeur en maneschijn. Wilt u serieus aan de slag met Tag Manager en gebruik maken van server-side tagging, dan krijgt u met de volgende randvoorwaarden te maken.

  • Een server-side tagging oplossing brengt kosten met zich mee, omdat het subdomein op een losstaande server gehost wordt. Een veelgebruikte toepassing is sGTM in combinatie met Google Cloud. Het instapmodel is hier gemiddeld 80-120 euro per maand. Kosten zijn afhankelijk van het aantal requests dat verstuurd wordt.  
  • Niet alle derden partijen ondersteunen een server-side oplossing. Hier is namelijk een API voor nodig. Grotere techpartijen, zoals Google en Meta ondersteunen dit wel. 
  • Met server-side tagging bepaalt men zelf welke data verzonden wordt. Het ophalen en verzenden vraagt meer denkwerk en implementatie vaardigheden dan standaard tag management oplossingen. 

Is server-side tagging de oplossing?

Gezien de huidige technologische oplossingen is server-side tagging momenteel de best mogelijke oplossing voor een laag instaptarief. Komt er meer focus te liggen op klantherkenning en het vertonen van dynamische content dan is een DMP/CDP implementatie logischer, waarbij server-side tagging een onderdeel van de implementatie zal zijn. Hoewel de techniek al lang bestaat en de noodzaak de laatste jaren prominenter is geworden, werkt een groot deel nog niet met server-side tagging. Een uitgelezen kans om een voorsprong te nemen t.o.v. (een deel van de) concurrentie!

Hulp nodig?

DigitalWorks helpt u graag bij het realiseren van een succesvolle server-side tagging oplossing. Onze specialisten, zowel op juridisch als technische aspect, zorgen voor een naadloze implementatie. Met onze achtergrond als digital marketeers, wordt tevens de in kaart gebracht of de juiste data wordt verzameld. Daarnaast hebben onze Server-Side Tag Management consultants de cursus van Team Simmer gevolgd (zie onderstaand voorbeeld).

Enthousiast geworden?

Laten we aan de slag gaan!