Datafeed management kan veel beter binnen recruitment marketing

In de recruitmentbranche wordt data feed management (nog) niet altijd toegepast en dat is in onze ogen een gemiste kans. Binnen o.a. de e-commerce is data feed management namelijk een specialisme op zich. Woorden als data verrijking, optimalisatie en A/B testen zijn hier vanzelfsprekend. Elke uitzendorganisatie is op zoek naar de perfecte kandidaat en trekt daarvoor alle registers open; Tienduizenden euro’s advertentiebudget, automatische jobposting tegen betaling en de inzet van online marketingbureaus die met SEA of Social beginnen is ook herkenbaar.

Er wordt echter vaak één belangrijke stap overgeslagen. Het optimaliseren van vacatures binnen de verschillende jobboards. Waarom ga je er als recruiter/organisatie vanuit dat de vacaturetekst, ook direct de meest succesvolle/aansprekende zal zijn? Wat als een aanpassing in de tekst zorgt voor meer interesse van kandidaten? Of een hogere positie binnen jobboards? Het gevolg van structureel datafeed management is dat het aantal sollicitaties en/of inschrijvingen sterk toenemen. Het optimaliseren van je vacatures zorgt namelijk voor een toename in kwalitatief verkeer, zowel organisch als betaald. Hoe je als uitzendorganisatie omgaat met datafeed management leg ik je nu uit.

Waarvoor wordt een datafeed gebruikt?

Uitzendorganisaties willen vacatures op zo veel mogelijk plekken tonen. Daarom is het gebruik van jobboards essentieel. Het is mogelijk om alle vacatures handmatig te plaatsen op jobboards, maar dat is tijdrovend werk. En een aanpassing in de vacaturetekst, moet dan handmatig bijgewerkt worden op alle jobboards. Jobboards bieden (vaak) de mogelijkheid om middels een datafeed alle vacatures direct te plaatsen. Datafeeds zijn direct gekoppeld met de backend, waardoor wijzigingen automatisch verwerkt worden. Het inzetten van data feeds bespaart je als uitzendorganisatie veel tijd.
Voorbeeld XML datafeed

Hoe zet je XML datafeeds in?

Zoals eerder beschreven, worden datafeeds hoofdzakelijk gebruikt voor jobboards. Op dit moment werken verschillende jobboards met eigen datafeed specificaties. Dit betekent dat er een unieke feed per jobboard gemaakt en aangeboden moet worden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om data feeds op te zetten. Vaak is een ATS in staat om één basis datafeed op te zetten of automatisch alle vacatures door te plaatsen naar de jobboards. Ook zijn er partijen, zoals InGoedeBanen of Uitzendbureau.nl, welke tegen betaling de vacatures doorplaatsen. Het nadeel van bovenstaande opties is dat de kosten relatief hoog zijn en dat er weinig mogelijkheden zijn voor het managen van de data feed. Door de datafeeds zelf te ontwikkelen of gebruik te maken van feed management tools wordt de flexibiliteit verhoogt en ontstaat er een beter inzicht in prestaties.

Wat is het voordeel van datafeed in eigen beheer?

Uitzendorganisaties kunnen gemakkelijk aanpassingen testen per feed:
  •  Pas bijvoorbeeld alleen een vacaturetitel aan voor Indeed advertising en niet voor overige jobboards.
  • Geef vacatures waarmee je wilt adverteren extra of juist minder informatie mee.
  • Test wat het beste werkt, zonder dit op je eigen website aan te passen.
  • Voer direct zelf wijzigingen door in de feed
De kosten liggen lager:
  • Als je zelf feeds laat ontwikkelen, betaal je eenmalig ontwikkelkosten en geen maandelijks tarief.
  • Maak je gebruik van een feed managementtool, dan zijn de kosten lager dan het gebruik van InGoedeBanen of Uitzendbureau.nl
  • Bepaal zelf welke vacatures op welk jobboard zichtbaar zijn.
  • Bij automatisch doorplaatsing heb je geen controle over waar je zichtbaar bent met welke vacatures.
  • Door zelfcontrole uit te oefenen verhoog je de kwaliteit van sollicitaties/inschrijvingen.

Wat omvat het managen van een data feed?

Het opzetten van datafeeds is de eerste stap, maar daarmee is het nog niet klaar. Het managen van feeds is essentieel om de prestaties binnen jobboards te verbeteren. Het doel hierbij is om de kwaliteit en het volume van jobboards te vergroten. Dit wordt gerealiseerd door te zorgen dat de datafeed is voorzien van kwalitatieve vacature data. Het managen van feeds omvat o.a.
  • Het optimaliseren van vacature informatie.
  • Testen van nieuwe omschrijvingen, vacaturetitels etc.
  • Uitbreiden van vacature informatie (hoe meer informatie, des te relevanter de resultaten binnen een jobboard)
  • Controleren op foutieve/ontbrekende informatie in vacatures.
  • Uitbreiden van jobboards
  • Meer jobboards benaderen voor een organische plaatsingen.
  • Testen van betaalde plaatsingen.

Meer weten over recruitment datafeed management?

Wij helpen uitzendbureau’s graag bij het technisch inrichten, optimaliseren en managen van  XML datafeeds voor diverse jobboards. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak. Kom meer te weten over de dienstverlening voor digitale recruitment van DigitalWorks.